Rendszerüzenet

Facebook

Twitter

©2024 FOME
Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete

Hétfőtől - Péntekig

díjmentes fogyasztóvédelmi tanácsadás

+36 80 496 001

info@fogyasztovedok.hu

Facebook

Társkereső oldalak tesztje

Társkereső oldalak tesztje

Sok szerelem szövődött már az interneten. A pozitív történetek mellett azonban egyre több a panasz is, hogy az online randioldalak nem működnek olyan jól. Minél konkrétabb igényei és elképzelései vannak a felhasználónak a "nagy Ő" megtalálásáért folytatott harcban, annál mélyebbre kell nyúlnia a zsebében. Állítólag. Felmerül a kérdés: a szerelmet pontokra vagy fizetős kreditekre váltva is meg lehet találni? Mennyire tisztességes ez? Mivel próbálnak manipulálni minket a társkereső oldalak? Mit szólnak ehhez a hatóságok?


A fenti kérdések miatt, az internetes társkeresés piaci szegmensben kezdtünk el vizsgálódni. Népszerű, Magyarországon elérhető, online társkereső oldalakat teszteltünk fogyasztóvédelmi szempontból 2019 első negyedévében. A vizsgálat a következő szempontokra terjedt ki: 1. Árak, árfeltüntetés, vásárlás menete  //  2. Megtévesztő reklámok  //  3. Feliratkozás és leiratkozás  //  4. ÁSZF  //  5. Adatvédelmi nyilatkozat

A vizsgálat körébe 15 olyan oldalt vontunk be, amelyek magyar nyelven, a magyar piacra szolgáltatnak. Tulajdonosi hátterük többnyire magyar – az Academic Singles, az Elittárs, a Találka.hu, a Love.hu és a Badoo külföldi üzemeltetésű. Igyekeztünk a leglátogatottabb oldalakat górcső alá venni, amihez – más adat híján Szuhi Attila: „Társkereső oldalak, párkereső oldalak látogatottsága”, ITE.hu, 2015.11.09. cikkét vettük alapul. Így 4000-56000 napi látogatottságú honlapokkal dolgoztunk – 3 esetben nem volt adat -, amelyek nem csak látogatottságban, hanem éves árbevételben, megcélzott nézőközönségben, metodikában is eltérnek. A Love.hu és a Találka.hu, mint a vizsgálat során kiderült, ugyanabba a céghálóba tartoznak, és a Randivonal.hu, valamint az Origorandi.hu is társoldalak.


Név

Napi látogatottság

Üzemeltető

1

Randivonal.hu

56000

HUN

2

Love.hu

51000

GB

3

Csajokéspasik.hu

45000

HUN

4

Elittárs.hu

30000

GER

5

ctk.hu

25000

HUN

6

Párom.hu

13000

HUN

7

Páratlan.hu

12000

HUN

8

Randik.hu

10000

HUN

9

Lovebox.hu

6000

HUN

10

Origorandi.hu

5300

HUN

11

Szívküldi.hu

4000

HUN

12

Academic Singles

nincs adat

LUX

13

Cupydo.hu

nincs adat

HUN

14

Badoo

nincs adat

GB

15

Találka.hu

4000

GB

Az a tény, hogy a GVH 2018-ban két társkereső oldalt is vizsgálat alá vont (a B2, valamint az általa üzemeltetett, a tesztben is szereplő Academic Singles-t), önmagában is azt jelzi: érdemes a nagy reményekkel érkező, érzelmileg sokszor amúgy is kiszolgáltatott felhasználóknak minden apróságra odafigyelni az online társkeresők használata során.

Árak, árfeltüntetés, vásárlás menete

A 15 vizsgált társkereső oldal üzleti modellje gyakorlatilag ugyanarra a kaptafára készült: 100%-uknál ingyenes a regisztráció, és 100%-uk valamilyen használati díjat állapít meg ahhoz, hogy az ember az oldalt optimálisan tudja használni. Az, hogy melyik oldal hol húzza meg a fizetős szolgáltatások határát, sokban különbözött: volt, ahol gyakorlatilag nem lehet használni az oldalt fizetés nélkül (pl. Elittárs), de van, ahol minimális kiemelési előnyökhöz juttat (Szívküldi.hu).

A teszt legmeghökkentőbb és legaggályosabb eredménye az volt, hogy a társkereső oldalak utolsó leheletükig titkolják az áraikat. A vizsgált oldalak közül egyetlen egynél sem derült ki regisztráció előtt az, hogy milyen szolgáltatásokat nyújt ingyen, milyen szolgáltatásokat nyújt díj ellenében, és hogy tételesen mi-mennyibe fog kerülni. A Cronos Társkereső Klub (ctk.hu) volt az egyetlen, amely a főoldalról jól látható módon, regisztráció nélkül, egyetlen kattintással közzé tette, hogyan szintezi a szolgáltatásait, de az árait ő sem tette közzé.


Nem túl kényelmes helyzet, hogy az üzemeltető előbb értesül a fogyasztó szexuális beállítottságáról, mint a fogyasztó az árakról.

Az adathalászaton kívül semmi más nem magyarázhatja ezt az árfeltüntetési politikát, már csak azért sem, mert a 15 oldal adatai alapján az árak nem térnek el jelentősen egymástól. A havi szolgáltatási díjak 700 és 3990 Ft között ingadoznak, átlagosan 2120 forint az előfizetés, de hosszabb távon – jellemzően 3-6-12 hónap – nagyjából 1000 forint környékén már hozzá lehet jutni. Nem az árverseny indokolja, hogy az árakat ennyire elrejtsék. Az alábbi grafikon mutatja 14 társkereső oldal egyhavi előfizetésre szóló árait (így ezek a legmagasabb havi díjak). A Badoo oldalán még regisztráció után sem hajlandók a Prémium szolgáltatás díjait közreadni. A cég azzal a trükkel él, hogy ingyen be tudjuk kapcsolni a Prémium csomagot 3 napra, de semmi nem derül ki arra nézve, hogy 3 nap múlva mi fog történni, és mennyit kell majd fizetni, kikapcsolni pedig nem tudjuk az – egyelőre – ingyenes szolgáltatást.

A képlet azonban még nem ennyire egyszerű, ugyanis az oldalak egy részének az árképzése a havidíj megállapításánál trükkösebb. A társkereső oldalak 40%-a további plusz szolgáltatásokat javasol a havi előfizetésen kívül arra, hogy hatékonyabban találja meg a szerelmet a vásárló.


A Cronos (ctk.hu), a Badoo és a Páratlan krediteket árulnak, ami elég átláthatatlanná teszi a rendszert. Nehéz fejben tartani, hogy a kreditnek nevezett „valuta” vagy zseton hogyan forintosítható, és sehol nincs egy egységes „árlista” arról, hogy az adott extra szolgáltatások hány kreditet érnek. Mind a kreditek, mind az árak feltüntetésekor sok esetben előfordult, hogy kiemelik, kedvezményes az ár, és alatta valahol szerepel egy áthúzott, magasabb összeg. Ezek a feliratok akciós ajánlatot sugallanak, ám sehol nincs feltüntetve az akciók időtartama, illetve nincs semmilyen bizonyíték arra, hogy valóban értékesítették ugyanezeket a szolgáltatásokat a megjelölt magasabb árakon.


További komoly problémát, és sok negatív fogyasztói visszajelzést kiváltó ok, hogy a társkereső oldalok szinte mindegyike automatikusan megújuló szolgáltatásokat értékesít. Ez azt jelenti, hogy ha vásárlunk egyhavi előfizetést, akkor az oldalak döntő többsége a következő hónapban is automatikusan levonják ugyanazt az előfizetői díjat a számlánkról (sőt, ha az elsőt kedvezményesen vásároltuk, akkor a teljes árú csomagot fogja levonni). Erre a körülményre az ÁSZF-ekben felhívják a figyelmet az üzemeltetők, és a rendeléskor is megtalálható az oldalon, de általában csak nagyon apró betűs formában, holott elvárható lenne, hogy erről a rendkívülinek ugyan ma már nem mondható, de mégis fontos szempontot kiemeljék a szerződés megkötésekor.

Ráadásul az automatikus megújulás kikapcsolását minden szolgáltatónál más határidővel és feltételekkel kezdeményezheti a fogyasztó. A legpozitívabb példa ennek a helyzetnek a tisztázására a Badoo.hu oldalán fordult elő, ahol rendeléskor egy gombbal ki lehetett kapcsolni az automatizmust. Bár nyilván még jobb lenne (fogyasztói szemmel nézve mindenképpen), ha a gomb arra szolgálna, hogy bekapcsoljuk a szolgáltatást, ha igényeljük.

Találkozunk a megtévesztő árfeltüntetésnek a klasszikus, apró betűkkel szedett „-tól” példájával is. Az Elittárs oldalán mikroszkopikus méretben szerepel az apró toldalék, ami arra utal, hogy a feltüntetett ár egyösszegű fizetésnél érvényes, míg havi törlesztésnél nagyobb összeget kér el.


Fizetési módokban flexibilisek, sokfélét kínálnak (1-2 van, ahol kizárólag emelt díjas sms-ben lehet fizetni). Ám a sokféle lehetőség buktatókat is rejt. Az Academic Singles az ÁSZF-ben is leírja, hogy a 4 különböző fizetési platformnak megfelelően 4 különböző módon lehet elállni a szerződéstől vagy felmondani.

Sikerült olyan árfeltüntetési megoldásba is belefutni, aminél egymásnak ellentmondó (és így jogsértő, megtévesztésre alkalmas) információkat kaptunk. A Csajokéspasik oldalán a Prémium tagság ismertetésénél azt állítják: „Korlátlanul levelezhetsz, nem prémiumok is írhatnak neked”. Ugyanakkor a Prémium tagság megvásárlásakor felkínál egy opciót, hogy vegyünk plusz tagságot, mert „így az is írhat neked, aki nem előfizető”, havi 490 Ft-ért a Prémium tagság havidíján felül. Ezek szerint rossz tájékoztatást kapunk a Prémium tagság tartalmát illetően. 



Általános jelenség, hogy a fizetős szolgáltatásokat csak egy-egy mondatban írják le, és nincsenek elég aprólékosan definiálva. Mit takarhat például az az ígéret a Randik.hu-nál, hogy a keresés során „mindig elöl” van az ember, vagy a Randivonalon, hogy „Jelenj meg kiemelten!” a fizetős csomag esetén? Az előfizetés során benne van az első 5-ben vagy 10-ben vagy 15-ben? Vagy rotál valahol az első 25-ben? Ráadásul a szolgáltatások sokszor olyan elnevezést kapnak („szuperláv”, „flört”), amiből kevéssé lehet következtetni a tartalmukra, leírást pedig csak hosszas böngészés után lehet találni róluk.

Megtévesztő reklámok

A vizsgált társkereső oldalak többsége szépen ábrázolt statisztikákkal igyekszik bizonyítani az eredményességét, és nem jellemző a sok helytelen vagy túlzó megfogalmazás vagy grafikai megjelenítés. Egy esetben találkoztunk egy első helyezést fitogtató „tanúsítvánnyal”, ami mögött nem volt tartalom (Academic Singles), és a Párom.hu tett ki mindenféle magyarázat nélkül egy nagy, piros „garancia” feliratot. Ugyancsak a Párom.hu volt az egyetlen oldal, ami statisztikák nélkül állította magáról, hogy náluk a „legnagyobb az esély a pártalálásra”. Továbbá a Párom.hu azt írja, hogy Magyarország első számú társkeresője, de nem hivatkozza, hogy ezt mire alapozza (a fellelhető adatok alapján sem bevételben, sem látogatószámban nem vezető az országban). Azt is állítja, hogy egyedülálló módon nála távolság alapján is lehet keresni, miközben ez közel sem egyedülálló szolgáltatás. A díjakról a főoldalon regisztráció előtt semmilyen tájékoztatás nincs.




Feliratkozás, leiratkozás, ügyfélszolgálat

Az oldalak a feliratkozásnál a nagy adathajhászásban kevéssé gondolnak arra, hogy a fogyasztónak nem végtelen a türelme, és jogosan szeretné tudni, mennyi mindent kell még kitöltenie, mielőtt vethetne egy pillantást magára az oldalra. Egyedül az Elittárs.hu szánt energiát arra, hogy egy jól látható csík mutassa, mennyi van még hátra – mondjuk ez érthető is, hiszen itt egy komplett személyiségtesztet kell végigvinni.

A feliratkozást sok helyen Facebook fiókkal igyekeznek megkönnyíteni, de ebből 2 oldalnál is probléma adódott: a Badoo.hu és a Páratlan.hu esetében is előfordult, hogy a leiratkozáskor jelszót kér a rendszer, amit a FB regisztráció miatt soha nem is adtunk. A Páratlan.hu-nál adminisztrátori segítséget kellett kérni a leiratkozás befejezéséhez, a Badoo.hu-n végül egy új jelszó generálással sikerült túllendülni a problémán. A Cupydo.hu valamilyen rejtélyes oknál fogva kiköti, hogy csakis akkor tudjuk törölni a profilunkat, ha a regisztráció óta legalább 48 óra eltelt.

Feliratkozáskor növelhetné a bizalmat a társkereső oldalak iránt, ha könnyen fellelhető helyeken feltüntetnék a cégnevet és az elérhetőségeiket, hogy ne feltétlenül csak az ÁSZF-ből vagy az adadvédelmi nyilatkozatból látszódjon, kivel szerződik az ember. Ehhez képest csak a cégek 60%-a tünteti fel jól elérhető helyen a nevét, 60%-a az elérhetőségeit. Elektronikus ügyfélszolgálatot, vagy legalább egy e-mail címet az oldalak 100%-án találunk – igaz, néha nem kevés erőfeszítés árán -, ugyanakkor telefonos ügyfélszolgálattal mindössze 20%-uk, azaz 3 cég rendelkezik.

Név

Cégnév

Elérhetőségek

Elektronikus ügyfélszolgálat

Telefonos Ügyfélszolgálat

1

Academic Singles

1

1

1

0

2

Badoo

1

1

1

0

3

ctk.hu

1

1

1

1

4

Cupydo.hu

1

1

1

0

5

Csajokéspasik.hu

0

0

1

0

6

Elittárs.hu

1

1

1

0

7

Love.hu

0

0

1

0

8

Lovebox.hu

0

0

1

0

9

Origorandi.hu

1

1

1

1

10

Páratlan.hu

1

1

1

0

11

Párom.hu

1

1

1

1

12

Randik.hu

0

1

1

0

13

Randivonal.hu

0

0

1

0

14

Szívküldi.hu

0

0

1

0

15

Találka.hu

1

0

1

0

ÁSZF

A 15 oldalból 13 jól elérhető helyen megjeleníti az ÁSZF-jét. A Találka.hu megfeledkezett az ÁSZF feltöltéséről – a helye legalább megvan –, a Szívküldi.hu szabályzata – ami mindössze 11 egy-két mondatos pontból áll – pedig csak a regisztrációs folyamat során érhető el. A Badoo.hu ugyancsak jogszabályt sért, mivel az ÁSZF-je kizárólag angol nyelven olvasható. 

Randivonal: ÁSZF szerint: ide regisztrálok, és bekerülök valamennyi társoldal adatbázisába.

ORIGORANDI

13.5./ Előfordulhat, hogy a Szolgáltatás használatából adódóan más Felhasználók, és/vagy jogosulatlan személyek (hackerek) hozzáférnek és visszaélnek a Rád vonatkozó információkkal. Nem vállalunk felelősséget olyan visszaélésekért, melyeket más Tagok vagy engedély nélküli felhasználók követtek el a Rád vonatkozó olyan információival és/vagy más anyaggal kapcsolatban, amit Te tettél közzé, vagy juttattál el más Tagok részére a Szolgáltatáson keresztül.

15./ Kártérítés 15 Vállalod, hogy kártérítést fizetsz bármely kárért, eljárásért, elmaradt haszonért, veszteségért, díjért, kiadásért, költségért (beleértve a megemelkedett adminisztrációs költségeket és perköltségeket teljes kártalanítási alapon), követelésért, perért és bármely más kárért és/vagy tartozásért, melyet a Szolgáltatás általad történő használatából, az általad a Szolgáltatáson keresztül közzétett információkból és/vagy egyéb más anyagból, a szerződés bármely megsértéséből, bármely károkozó cselekményből, mulasztásból és/vagy jogszabályi kötelezettség megsértéséből adódóan szenvedünk el.

2018 szeptemberi ÁSZF, tehát már a GVH vizsgálat indulása óta feltételezhetően megújított ÁSZF-je: (5) A Academic Singles nem felel harmadik fél engedély nélküli, ügyfelek személyes adataira irányuló adathalászatért, pl. az úgynevezett „hekkerek” adatbankhoz való engedély nélküli hozzáférésért.

(9) Az ügyfél rendszeres és megfelelő időközönként le kell, hogy töltse és meg kell, hogy válaszolja a bejövő üzeneteket, és szükség esetén azokat a saját számítógépén vagy más tárolóhelyeken menteni köteles.

(1) Az elkönyvelt vagy bizonylatoltköltségekkel kapcsolatos reklamációit az ügyfélnek a kifogásolt költségek könyvelését vagy a kapcsolódó bizonylatkézhezvételét követő hat (6) héten belül a Academic Singles számára írásban, indoklással együtt meg kell küldenie. Amennyiben az ügyfél ezen a hat hetes határidőn belül nem emel semmilyen indokolt kifogást, akkor az elkönyvelt, ill. bizonylatoltköltségek elfogadottnak minősülnek.


Adatvédelem

Mivel a regisztrációt nem tudjuk elkerülni, ha körül szeretnénk nézni az oldalon, hogy megállapítsuk, igénybe szeretnénk-e venni egyáltalán a szolgáltatásait, a társkereső oldalak pillanatok alatt nagyon sok adatunk birtokába kerülnek. Közel sem csak a nevünket és az e-mail címünket kérik el. Az alábbi listát az egyik adatvédelmi nyilatkozatból idézzük szemléltetésképp: 

„e-mail cím, telefonszám, jelszó, születési dátum, nem, szexuális beállítottság, lakhely (település neve), gyermekek száma, családi állapot, magasság, súly, testalkat, hajszín, iskolai végzettség, munka típusa, alkohol és dohányzási szokások, testékszerek, tetoválások, horoszkóp, személyes fénykép”

Randivonal.hu adatkezelési szabályzatapéldamutató listát közöl a fogyasztótól begyűjtött adatokról, amiből az derül ki, hogy nagyságrendileg 40 adatot kér be ránk vonatkozóan, és további 20-at a keresett párra vonatkozóan. Nyilvánvaló, hogy a keresési algoritmusok akkor lesznek a leghatékonyabbak, ha sok adatot bocsátunk a rendelkezésükre, ám annál is fontosabb, hogy pontosan tudjuk, hogyan fogja a szolgáltató ezt a rengeteg érzékeny adatot kezelni.

A vizsgált oldalak mindegyike rendelkezik adatkezelési szabályzattal, ám a Szívküldi.hu szabályzata csak a feliratkozás során érhető el, a Badoo.hu-é pedig ugyanúgy angol nyelvű, mint az ÁSZF. Az újkeletű, 2018-as GDPR szabályozásra, amelynek mára minden adatkezelési szabályzatban nyoma kellene, hogy legyen, a 14 magyar nyelvű adatvédelmi szabályozásból csupán kicsit több, mint fele, 8 társkereső dokumentuma hivatkozik.


A tesztet a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete megbízásából a CP Educatio Kft. készítette.


---

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének munkatársai díjmentesen segítenek személyesen, telefonon, online a fogyasztóvédelmi problémák kezelésében: www.fome.hu

Készült az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával.

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének „A fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek 2018. évi támogatása" elnevezésű, "Fogyasztók tájékoztatása közösségi média kampányon keresztül" tárgyú pályázati programja, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával valósul(t) meg.

Kódszám: FV-I-18-07